První příčina všeho, co je
V myšlenkových dějinách Západu existuje myšlenková cesta založená na dedukci, která
bývala vnímána jako téměř nevyvratitelná cesta k poznání Boží existence. Jde o myšlenkovou
úvahu nad otázkami konečnosti či nekonečnosti Vesmíru. Vlastně jde o pojem nekonečna,
protože v křesťanské tradici se mělo za to, že svět vznikl v čase a Bůh je první příčina všeho,
co je. V této myšlenkové tradici se tvrdí, že to tak musí být, neboť světu nepřísluší
nekonečnost, protože samotný pojem nekonečna je rozporný. Respektive jak vzápětí uvidíme,
je rozporný v určitém specifickém smyslu. To ale potřebuje vysvětlení.
Nekonečno je pojem, který můžeme bez problémů vztáhnout na budoucnost. Vyjadřuje
dynamickou možnost růstu nade všechny meze, neskončenost nějakého procesu. Problém
nastává, pokud ho myšlenkově vztáhneme na minulost. Pokud ho chceme vztáhnout na již
daný statický řád historie, hroutí se do iracionality. Stopy oné iracionality zná každý žáček
základní školy, když se v matematice dovídá, že nekonečno je tak velké, že ho nelze žádným
přidáváním zvětšit a ani žádným ubíráním či dělením zmenšit. Jak se ovšem doví na střední
škole, ve skutečnosti jde jen o parciální iracionalitu, o iracionalitu daných statických veličin,
zatímco v představě dynamicky rostoucích veličin je racionalita nekonečna vysoce logická a
racionální.
Tak interpretuje pojem nekonečna současná matematika, i když před ní to tvrdili už
scholastici, najmě Tomáš Akvinský: Nekonečno je neskončené, a co je neskončené, nelze
přejít. V časové historii proto nemohla existovat doba, která by se od nás nacházela v
nekonečné minulosti. Proč? Protože z takové minulosti (kterou nelze přejít) bychom nikdy
nemohli přejít do současnosti. Není-li ovšem žádná taková doba, pak svět nemá žádnou
nekonečnou minulost. Musel vzniknout. Musel mít počátek, a tedy i první příčinu, která sama
stojí mimo řád času, a tím i mimo řád hmoty, neboť čas je jejím atributem. A touto první ne-
hmotnou a mimočasovou Příčinou všeho, co je, je Bůh ...
Je to hodně abstraktní úvaha a v dnešní době by bylo možné k Akvinského argumentaci
s humorem dodat i to, že evidentně nelze nekonečno přejít ani v nekonečném čase. Neboť i
kdyby v nekonečnu začal někdo odpočítávat všechny cifry Ludolfova čísla, není možné si
představit, že by právě dnes mohl odříkávat: " ... 8... 4... 1... 1... 9... konec!" A s úlevou
by dodal: "Právě jsem odříkával od věčnosti všechny cifry Ludolfova čísla a konečně jsem se
dostal ke konci.